Rádi bychom vás informovali o jedné z metod, které budeme od příštího školního roku využívat k individuálnímu plánování pro vaše děti.
Je to metoda Profilu na jednu stránku, která je součástí celkové individualizace přístupu k dítěti, a je využívána v zahraničí jak v oblasti školství, tak sociálních služeb a zdravotnictví (zlepšení péče o osoby s postižením či nemocné). Ve školách je Profil najednu stránku součístí individuálních vzdělávacích plánů.
V naší republice jsme jedním z prvních vzdělávacích center (či škol), které s touto metodou pracují.
Profil na jednu stránku byl vytvořen ve Velké Británii společností „The Learning Community for Person Centred Practices“, a je založen na tzv. přístupu zaměřeném na člověka. Cílem takového přístupu je vytvoření systému podpory jednotlivce (např. ve škole), který vychází přímo z jeho preferencí a konkrétních potřeb (na rozdíl od přístupů postavených na diagnóze, speciálních potřebách apod.)
Profil na jednu stránku je shrnutím všeho, co je pro daného člověka důležité, a jakým způsobem ho můžeme podporovat.
Kdy jsou profily na jednu stránku využívány
- V profilu na jednu stránku jsou zachyceny důležité infoemace, umožňující učitelům uplatňovat individuální přístup při vzdělávání žáků.
- Díky nim mají děti možnost podílet se na plánování podpory, kterou budou při vzdělávání potřebovat. Zároveň mají možnost uvědomit si své přednosti a pojmenovat, co je pro ně při vzdělávání důležité.
- Díky profilům na jednu stránku se mohou rodiče s pedagogy podílet na výměně znalostí a zkušeností, jak nejlépe podpořit své dítě.
- Profily mohou být využity dalšími lidmi ve škole (např. učiteli, kteří ve třídě běžně nejsou).
- Profily na jednu stránku se vyvíjejí během roku mohou být základem pro detailnější individuální programy.
- Mohou být zaměřeny na určitou specifickou oblast života dítěte (kroužek apod.).
Jak je lze vytvářet
- Seskupením informací od spolužáků, kamarádů, rodičů dítěte, učitelů a asistentů. Samo dítě k profilu také přispívá.
- K vytvořenému profilu je možno přidávat další pohledy, informace, aktualizovat jej. Je možné jeho konečnou verzi přiložit k závěrečnému hodnocení na konci školního roku.
- Informace do jednotlivých oblastí profilu lze získávat pomocí společných aktivit se třídou, individuálními konzultacemi zaměřenými na jednotlivé oblasti zachycené v dotazníku, vytvpřením plakátku, kam si dítě doplní/nakreslí informace o sobě, oslovení rodičů (dotazník na rozmyšlení a vyplnění doma či individuální konzultace s rodiči).