zpět na Školní program a metodika
Akreditováno MŠMT ČR – č.j. 32 809/2010-25-778
lektor Daniela Petkova – Osvědčení č. 43/9.-10. 9. 2017, Praha - PaedDr. Zdeňka Janhubová
lektor Jana Meixnerová - Osvědčení č. 44/9.-10. 9. 2017, Praha – PaedDr. Zdeňka Janhubová
Maxík – stimulační program pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou
informace převzaty: www.prodys-bubenickova.cz
Cílem těchto stimulačních cvičení není redukce projevů, ale změna podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon.
Kromě dětí jsou do tréninku zařazeni rodiče i učitelé, kteří jsou vedeni k chápání problému dítěte a respektování jeho základních potřeb.
Program je vhodný také pro děti s potížemi v učení v 1. a 2. ročníku základních i speciálních škol.
Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů dospělým – rodičem-trenérem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů.
Důležitý je způsob vedení a postupu ze strany dospělého, který má maximální informace o stavu dítěte – čerpá z vyjádření poradenského zařízení, pediatra, neurologa, pedagoga…
Uplatňuje laskavý přístup, vyhýbá se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením, mentorování a napomínání dítěte.
Během 15 lekcí se společně s dětmi budeme věnovat činnostem, které jsou zaměřeny na:
I. Nácvik nových pohybových stereotypů – stabilní postoj – zvládnutí rovnováhy, správné sezení, správné a zdravé dýchání, úchop psacího náčiní – fix, pastelka, tužka, pero
II. Rozvoj komunikačních dovedností – všeobecný rozvoj pojmového myšlení a řeči – správné výslovnosti a tvoření vět, porozumění obsahu slyšeného – co, kdy, kde, jak…má dítě udělat, všeobecné informace o sobě, rodině, zájmech (téma úvodního rozhovoru).
III. Rozvoj dílčí funkcí v těchto oblastech:
Oblast zraková:
1. zrakové rozlišování
2. zraková paměť
3. vizuomotorika – proces příjmu, zpracování, uložení a znovu vybavení
informací s možností jejich využití v procesu učení
Oblast sluchová:
1. rozvoj sluchového vnímání
2. sluchové rozlišování
3. sluchová paměť
4. audiomotorika – příjem informací sluchovou cestou a jejich zpracování
do kreslené, psané nebo verbální podoby
Oblast prostorové orientace:
Jedná se o obecnou orientaci v okolí – v prostoru, ve kterém se dítě pohybuje.
Dále v orientaci na vlastním těle, v opozici (např. v zrcadle), na ploše, kterou se učí systematicky využívat v práci s knihou a sešitem.
Oblast intermodality:
Intermodalita je schopnost přepínat mezi různými způsoby /mody/ smyslového vnímání.
Děti s tímto oslabením mají mimo jiné problémy s vytvářením spojení mezi zrakovými sluchovými a prostorovými podněty. Nerozumí slovním pokynům, potřebují názorné vedení v činnostech, podrobný návod na opakující se běžné denní činnosti. Dítě je nesamostatné, je schopno pracovat pouze
s oporou a s vedením.
Ve školní praxi to znamená, že je pro něj obtížné spojit mezi sebou různé oblasti vnímání (pochopit souvislost mezi různými grafickými podobami souhlásky „d“, tedy D, d a obě psací podoby tohoto písmena).
Souvisí tedy se schopností naučit se číst a psát.
Děti nechápou ani smysl, ani obsah školních zadání a úloh, např. slovních úloh v matematice a často se vyjadřují hlavně pomocí ukazovacích zájmen.
Oblast seriality:
V předškolním věku souvisí s řazením stále se opakujících běžných činností za sebou – např. při oblékání, denní hygieně…
Potíže ve škole se projevují problémy se správným pořadím písmen ve slově, při psaní i při čtení, s pořadím slov ve větě nebo číslic v početním úkolu, dále s vynecháváním písmen, číslic či znamének/diakritických nebo u početních operací/.
Výrazně zasahuje do chování dítěte – s obtížemi zvládá základní pravidla chování, vytváří si svoje vlastní, často nelogické a společensky nepřijatelné postupy.
IV. Grafomotorické dovednosti – správný úchop psacího náčiní, správné sezení, kvalitní pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní.
V. Koncentrace pozornosti – je zaměření, udržení a usměrnění pozornosti a soustředění se na zadaný úkol. Poruchy vznikají na neurologickém podkladě a projevují se jako impulsivita, překotnost, snadná odklonitelnost pozornosti, těkání od jedné myšlenky nebo zájmu k druhému.
Celý program je koncipován tak, aby byla rovnoměrně posilována složka motorická, grafomotorická a percepční.
- pracovní listy akreditovaného programu „Maxík“ MŠMT 16749/2012-25-302
- doplňující pracovní listy a cvičení dle individuálních potřeb dítěte
informace převzaty: www.prodys-bubenickova.cz
zpět na Školní program a metodika